Gehaakte Sarah-soldaat



Ik had voor iemand al eens een mooie "afstudeer-uil" mogen haken, maar nu kwam de vraag of ik een Sarah-pop kon haken, maar dan in militair uniform.

Hartstikke leuke uitdaging natuurlijk, alleen al om geschikt "militair" garen te vinden.

Na een online zoektocht kwam ik uit op 2 potentieel kandidaten:


links is 100% katoen G-B Carina Color kleur: 17
rechts is 100% acryl G-B No.1 Color kleur: 108

Daarna moest ik op zoek naar een patroon. Dat bleek nog niet zo makkelijk, want ik vond nergens een patroon dat aan al mijn wensen voldeed. Daarom heb ik alles wat ik mooi vond van verschillende patroontjes gecombineerd en her en der aangepast naar mijn wens. 
Ik heb de hele pop gehaakt met haaknaald 3 mm. 

Omdat ik gaandeweg de pop daar heb aangepast waar ik het nodig vond en ik geen aantekeningen heb gemaakt, kan ik ook geen patroon geven, maar wel vertellen waar ik alles vandaan heb.



Schoenen en benen: 
het patroontje van de schoenen en de benen heb ik van deze site: http://knittingday.com/2940/amigurumi-soldier-tutorial
  
ik heb ze alleen een maatje groter gemaakt omdat mijn pop ook groter zou worden. Dus in plaats van een cirkel van 24 vasten, heb ik doorgehaakt tot mijn cirkel 30 vasten was. 



Om te kijken welk garen het beste zou uitpakken, heb ik met allebei 1 been gehaakt.

De Carina gaf met rondhaken een streeppatroon wat ik persoonlijk minder mooi vond. De No.1 daarentegen gaf precies het effect dat ik zocht! 

Dus daar ben ik verder mee gaan haken, 2 benen van in totaal (dus inclusief de toeren van de schoenen) 30 toeren hoog.

Daarna heb ik beide benen aan elkaar gemaakt met een vaste in het midden en ben rondom beide benen gaan haken tot ik de broek "hoog" genoeg vond en vanaf dat punt heb ik een gratis patroon van een basis pop erbij gepakt. 




Armen:
De armen komen uit het patroon van de basispop. 
Ik begon met huidskleur (Catania 0263) en omdat mijn soldaatje een wit shirt draagt, 
heb ik toer 21-25 met wit gedaan ipv huidskleur.


Lijf:
als basis voor het lijf heb ik het patroon van pop Maya gebruikt, ik ben dus verder gaan haken met wit katoengaren omdat mijn pop een shirt aan zou krijgen. Ik haakte gewoon in de rondte (zonder meerderen of minderen) tot ik op een hoogte kwam waar ik de borsten wilde haken. 




Borsten: 
Mijn soldaat moest een vrouw worden, daarom heb ik getracht ook iets van borsten in het shirt te haken. Hiervoor heb ik een klein stukje uit het patroon van Elsa van Creachick gebruikt: om precies te zijn....het stukje na toer 30. 
Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij heb ik toer 32 twee keer gedaan 
(tja, dat krijg je als je niks noteert)

Daarna weer terug naar het patroon van het lijf van pop Maya om
 de armen aan het lijf te haken. 

Ik haakte de armpjes aan weerszijden met de binnenkant vast aan de toer van het lijf. De volgende toer, haakte ik juist de buitenkant van de armpjes mee. Hiermee komen ze rondom mooi vast aan het lijf. 

Hoofd:
Daarna vervolgde ik het patroon. Vanaf toer 58 wisselde ik van kleur naar huidskleur en haakte het hoofd. Zorg dat je als je weer gaat minderen, je de oogjes plaatst. Ik heb de plek en de maat van de oogjes aangepast aan het brilletje dat ik had. 

Jas:
Voor de jas heb ik als voorbeeld een patroon gebruikt uit het boek "My crocheted doll" van Isabelle Kessedjian. Om precies te zijn de "pyjama top" van het patroon Good Night. Deze jas heb ik aangepast aan de maat van de pop en er 3 knoopsgaten ingemaakt en 3 kleine zwarte knoopjes er op genaaid. De jas kan dus aan en uit. 

Haar en knotje:
mijn soldaat moest een Sarah-look krijgen, dus grijs haar met een knot. Dus ik op zoek naar een passend patroontje. Dat vond ik hier: 

Ik haakte dit met grijs katoengaren en maakte het passend op het hoofd. Sorry maar ik weet echt niet meer hoeveel toeren ik erbij heb gehaakt. Maar gewoon volgens het zelfde systeem net zo lang doorhaken tot het past. Het knotje heb ik wel precies hetzelfde gedaan. 

Baret:
En mijn popje moest een baret op. 
Dus weer het internet op......
ik vond deze:

Ook hier heb ik de cirkel 2 toeren groter gemaakt zodat dit paste bij het hoofd (66 vasten in de rondte dus), daarna 2 toeren van 66 vasten en toen geminderd volgens patroon. Daarna nog 1 toer met zwart. 

Brilletje heb ik ooit bij een hobbywinkel gekocht die nu niet meer bestaat, maar er zijn genoeg poppenbrilletjes online te vinden ( o.a. bij https://www.nettroshobby.nl). Oorspronkelijk een koperkleurig brilletje, dat ik met nagellak zwart heb gemaakt.

Neusje en mondje erop. 
Brilletje erop.
Klein stukje rood-wit-blauw lint op de schouder.
Haar, knot en baret vastgezet en klaar was Sarah!




Op naar haar nieuwe thuisbasis.

Ik hoop dat degene die ook zo'n popje wil maken, 
wat heeft aan de linkjes die ik gebruikt heb. 
Heel veel haakplezier in ieder geval. 


liefs,

Esther





8 opmerkingen:

  1. Wauw, heel netjes gehaakt! En knap uitgedacht.
    Hoe reageerde de ontvangster?

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (sorry voor de heeeeeele late reactie. Ik heb een tijd lang niet op reacties op mijn blogs kunnen reageren, maar ben er achter hoe ik dat kon oplossen!)

      De ontvangster was er erg mee in haar sas!

      Verwijderen
  2. Wat heb je die super knap bedacht en gemaakt! Ook benieuwd naar de ontvanger haar reactie :-))

    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou de ontvangster was erg blij met een mini-versie van haarzelf ;-)

      Verwijderen
  3. Dat is je goed gelukt! Het ziet er superleuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat het erg mooi is geworden! De kleuren passen goed bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! het was nog even zoeken naar de juiste "leger-kleur", maar dit garen maakt het echt af!

      Verwijderen


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...