Mini-mandala "Bloem"


Een lief klein simpel bloempje.

Wie ooit als eerste dit bloempje zo heeft bedacht, kan ik niet meer achterhalen.

Zo heeft het Bezige bijtje in 2014 al een hele reeks van deze bloempjes gehaakt. 
Ze maakte er een vrolijke bloemslinger van.
Er staat echter geen uitleg of patroontje op het blog en de laatste blog is van juni  2018. 

Dan is er ook nog dit Engelse patroon van The Sparkly Toad
ook uit 2014, 
maar toen ik dat ging haken, 
leek mij dat er een klein foutje in het patroontje zat. 

Ik kwam er achter dat toer 1 anders moet beginnen dan op dat blog staat
en omdat ik toch al aan het haken was, heb ik van alle stapjes foto's gemaakt
en zal ik hieronder het "patroon" nog een keer beschrijven


Ik heb het Rood-Wit-Blauw-Oranje-Goud-bloempje gehaakt van 
katoengaren (SMC Catania) met haaknaald 2,5 mm. 
Het gouddraad is van ByClaire Sparkle, 
dat tegenwoordig verkrijgbaar is onder de naam Durable Glam.
Mijn bloempje heeft een doorsnee van 5 cm.

Het leukste effect krijg je als je voor de bloem 4 verschillende kleuren gebruikt en 
daarnaast ook 1 of 2 contrasterende kleuren om een sierrandje te maken. 




Toer 1:

Start met de eerste kleur

haak 3 lossen (= 1e stokje) en nog 15 stokjes in de magische ring.
Sluit de toer met een halve vaste en hecht de draad af.



 

     



Toer 2:

hecht de tweede kleur aan op een willekeurig stokje van toer 1.

Haak *1 vaste, 1 losse* en herhaal dit helemaal rond. 
Sluit de toer met een halve vaste en hecht de draad af. 

Je hebt op het einde dan 16 vasten en 16 lossen. 
                                      






Toer 3: 

hecht de derde kleur aan op een willekeurige vaste van toer 2.

Haak *1 vaste, 2 lossen * en herhaal dit helemaal rond.
Sluit de toer met een halve vaste en hecht de draad af. 

Je hebt op het einde van deze toer 16 vasten en 16 lossenboogjes.





Toer 4:

hecht de vierde kleur aan in een 2-lossenruimte (= 2L-ruimte) 
van toer 3.

Haak 3 lossen en dan in dezelfde 2L-ruimte ook nog 4 stokjes. 
* 1 vaste in de volgende 2L-ruimte, 
5 stokjes in de volgende 2L-ruimte *
Herhaal wat tussen * ... * staat helemaal rond. 
Sluit de toer met een halve vaste en hecht de draad af.

Je hebt aan het einde van deze toer 8 bloemblaadjes.



Sierrandjes: 

Als je het bloempje nog verder wil versieren, kun je met een contrasterende kleur nog 1 of 2 sierrandjes maken. Dit doe je dan op toer 1 en op toer 4. 

Ik heb ervoor gekozen om beide randjes met goudkleurig garen te doen en gebruikte de techniek van "tamboereren". Mocht je in bezit zijn van de Haakbijbel,  daar staat deze techniek uitgelegd onder "Tamboereerwerk op kleine mazen".  

Eigenlijk is het borduren met een haaknaald wat je doet. Deze steek wordt ook wel de oppervlaktesteek genoemd en HIER vind je daar wat uitleg over. 

Als je de sierrandjes er op hebt gemaakt, is je bloempje klaar. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...