Boekreview: Tuimelaars haken




Blij verrast was ik toen Loes van Freubelweb mij vroeg of ik een nieuw haakboek wilde reviewen. Loes promoot namelijk boeken voor uitgeverij Kosmos. Ik had geen idee welk boek het zou worden, dat was dus een verrassing. Maar ik ben blij dat ik ja heb gezegd, want ineens viel daar het nieuwste boek van Ester van der Velden: "Tuimelaars Haken" op de deurmat! 

Ester is eigenaresse van Bonita-Loka, een handwerk- en hobbywebshop en als zodanig ook te vinden op Facebook  en Instagram




Het boek:

Het boek telt 95 pagina's en heeft een handzaam formaat (18,5 cm x 24 cm). 
Er staan mooie grote foto's in van de tuimelaars, elk met hun eigen kleurrijke achtergrond. Waar nodig zijn er ook detailfoto's in het patroon opgenomen. Het bevat de patronen om 16 kleine tuimel-figuurtjes en 4 XXL-varianten mee te haken. 

Voorin het boek staat een uitgebreid voorwoord van Ester, waarin ze verteld hoe ze op het idee van de gehaakte tuimelaar is gekomen en waarom een tuimelaar niet alleen leuk, maar zeker ook leerzaam is voor een baby die de wereld en zijn eigen kunnen aan het ontdekken is. 

Daarna volgt een uitleg van de gebruikte haak- en borduursteken. Borduursteken hoor ik je denken, het is toch een haakboek? Maar als je goed kijkt naar de voorkant van het boek, zie je dat de oogjes op de tuimelaars allemaal geborduurd zijn (wel zo veilig ook voor de kleintjes die met deze tuimelballen gaan spelen) en aangezien ik persoonlijk niet zo bedreven ben in het borduren, vond ik de heldere uitleg van de gebruikte borduursteken heel erg fijn. 

Vervolgens geeft Ester nog wat informatie over de benodigde garens en de tuimelbal zelf (deze is overigens in 2 maten te bestellen bij Atelier Bonita-Loka) en geeft ze óók tips voor als je geen tuimelbal in het figuurtje wil stoppen. 

Heel bijzonder (ik heb dat nog bij geen enkel ander haakboek gezien) is dat je met een speciale code die voorin het boek staat, toegang krijgt tot een gratis online video-cursus. Hierin worden de haak- en borduursteken die gebruikt worden voor deze tuimelaars, voorgedaan en uitgelegd! Het helpt soms echt om even te zien hoe je iets doet, dus ik vind het super dat deze mogelijkheid er is! 


De patronen: 

In het boek staan voorin de basispatronen voor de buik en het hoofd van zowel de kleine tuimelaars als van de XXL-tuimelaars. 

De kleine tuimelaars worden ongeveer 15-20 cm hoog en 15 cm breed. Voor deze tuimelaars gebruik je een ronde tuimelbal met een doorsnede van 10 cm. 

De XXL-tuimelaars worden circa 34-36 cm hoog en 25 cm breed. Hiervoor heb je een tuimelbal nodig van 20 cm doorsnede. 

De figuurtjes uit het boek zijn gehaakt op haaknaald 2,5 mm, maar omdat niemand hetzelfde haakt, legt Ester ook uit wat je moet doen als je juist losser of vaster haakt. 

De patronen zijn helder geschreven en geschikt voor zowel beginners als gevorderden. 
Bij elk figuurtje staat welke garens en kleurnummers zijn gebruikt en zie je foto's van de voor- en achterkant van het figuurtje. De kopjes van de verschillende onderdelen van het figuurtje zijn vetgedrukt in een andere kleur dan de rest van de tekst en de toernummers zijn vetgedrukt, wat ik dus lekker overzichtelijk vind. Ook handig is dat achter elke toer het totaal aantal steken staat vermeldt. 

Welke figuurtjes staan er in het boek? 



Op bovenstaande foto zie je Ester met een aantal figuurtjes die je uit het boek kunt maken.

Van links naar rechts:

bovenste rij: Hertje Sophie - Ride Fien - Hondje Dries - Engeltje Emma - Gele Pien - Ezeltje Pleun

middelste rij: Zebra Suus - Olifantje Otto - gestreepte Fien - Roze Fien - Koos Matroos - Blauwe Sien

onderste rij: XXL Engeltje Emma - XXL Blauwe Sien - XXL Oma Saartje - XXL Gele Pien

Niet op de foto maar wel in het boek: Wouter Kabouter - Kaboutervrouwtje Nelleke - Pippi - Kerstman en XXL Opa Bram. 

Al met al....

vind ik "Tuimelaars haken" een leuk en origineel boek met leuke patronen om een bijzonder en uniek kadootje voor de allerkleinsten te maken. Als kraamkadootje een gegarandeerde hit als je het mij vraagt!

Het boek kost € 15,99 en is verkrijgbaar bij diverse boekhandels  en natuurlijk ook bij Atelier Bonata-Loka zelf!

Facebook-groep Tuimelaars Haken

Ben je actief op Facebook? Neem dan ook eens een kijkje op de groep Tuimelaars Haken.


En dan nu aan de haak!

de bestelde tuimelballen zijn inmiddels binnen, dus ik ga natuurlijk aan de haak! 
Het resultaat en mijn bevindingen lees je in een volgende blog! 



groetjes Esther




2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je een review mag schrijven voor Freubelweb. De tuimelaars zien er leuk uit en je geeft duidelijk aan wat we van het boek mogen verwachten. Ik ben benieuwd naar jouw eerste tuimelaar en naar hoe het patroon bevalt.

    Veel haakplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je mijn review hebt gelezen Margaret! Inmiddels heb ik de eerste tuimelaar klaar en ik zal binnenkort mijn bevindingen in een nieuwe blog zetten. Fijne dag!

      Verwijderen


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...