Starbuck's Latte Sleutelhanger (NL-vertaling)


 


Dit lieve kleine bekertje koffie met slagroom werd onder mijn aandacht gebracht door
een haakster die barista is en heel graag deze sleutelhanger zelf wilde haken.

Maar.....het patroon (incl. video) van Martian Creations is in het Engels.
Ik heb de ontwerpster benaderd met de vraag of ik haar patroontje mocht vertalen 
en op mijn blog mocht plaatsen. Ze reageerde heel enthousiast dat het mocht! 


Terwijl ik het patroon vertaalde, heb ik het ook gelijk gehaakt.
Ik heb wel wat kleine dingen anders gedaan dan in het originele patroon.

Zo haakte ik mijn Latte met katoen van Schachenmayr Catania en haaknaald 2,5 mm terwijl 
het origineel is gemaakt met acrylgaren en haaknaald 3 mm.

Omdat ik het niet voor elkaar krijg om zelf een soort van Starbucks logo te maken, 
heb ik er gewoon een vrolijk gezichtje op geborduurd.

En omdat mijn versie kleiner uitviel van het origineel, heb ik geen echt rietje gebruikt 
maar stukje van een dun, rond stokje dat ik groen kleurde met een paintmarker.



Hieronder staat de Nederlandse vertaling van het patroon.
Via deze LINK kom je bij een printbare versie.



Starbuck's Latte Sleutelhanger 


(Nederlandse vertaling door Handmade by Esther NL)
Origineel patroon van www.MartianCreations.com
Originele video uitleg: https://youtu.be/I6Er7vor6zg


Benodigdheden:
haaknaald 3 mm *
steekmarkeerder
naald
schaar
vulmateriaal
bruin garen (koffie / latte kleur) *
wit garen (slagroom kleur) *
sleutelring
een stukje groen Starbucks rietje ( 7,5 cm)

* In de video wordt gebruik gemaakt van acryl garen en haaknaald 3 mm.
Ik gebruikte katoengaren en haaknaald 2,5 mm gebruiken, de sleutelhanger wordt dan
wel wat kleiner van formaat dan het origineel (circa 6,5 cm hoog zonder ring)

Afkortingen:
v = vaste
l = losse
AL = haak alleen in de achterste lus
VL = haak alleen in de voorste lussen
2vsh = 2 vasten samenhaken (= minderen)
(6) = aantal steken dat je aan het einde van de betreffende toer moet hebben

Patroon:
Start met de bodem van de beker (met bruin)

NB: je haakt in spiraal, wat betekend dat je de toer NIET sluit, maar gelijk doorgaat met de volgende toer.

Plaats een steekmarkeerder in de laatste vaste van elke toer.
Als je de magische ring kent, kun je toer 1 ook haken met 6 vasten in een magische ring en dan verder gaan met toer 2. 

Ken je de magische ring niet, volg dan onderstaand patroon:
haak 2 lossen

toer 1:             6 vasten in de 1e losse  (6)
toer 2:             haak 2v in elke vaste (12)
toer 3:             (2v in 1 steek, 1 v) x6 (18)

haak de volgende toer in de achterste lussen

toer 4:             18 v rondom (18)

haak vanaf hier weer door beide lussen

toer 5 – 14:     18 v rondom (18)

wissel van kleur naar wit
haak toer 15 – 21 alleen in de achterste lussen.
start vanaf hier ook met opvullen en vul gaandeweg steeds een beetje op.

toer 15: in A.L. (2v in 1 steek, 1v in de volgende 2 steken) x6 (24)
toer 16 + 17: in A.L. 24 v rondom (24)
toer 18: in A.L. (2vsh, 1 v in elk van de volgende 2 vasten) x6 (18)
toer 19: in A.L. (2vsh, 1v) x6 (12)
toer 20: in A.L. (2vsh) x6
toer 21: in A.L. (2vsh) x3

Hecht af maar laat een lange draad hangen. Deze heb je later nog nodig.

Hecht opnieuw het witte garen aan, maar nu in de laatste steek van toer 20.
Je hecht aan in de voorste lus (die onbewerkt is gebleven).

Haak 1 vaste in elke voorste lus van toer 20 terug tot toer 15 (dus het hele witte gedeelte).
Op deze manier krijg je een leuk “slagroom” effect.

Nu ga je de sleutelring bevestigen. Dat kan op 2 manieren:

1: origineel patroon: hecht de witte draad na toer 21 af. Neem een nieuw stuk wit garen en naai de sleutelring op de slagroom.

2: mijn alternatief: ik heb na toer 21 een wat langere witte draad laten hangen en heb daarmee boven op het toefje een lusje gemaakt door 6 a 7 lossen te haken en dan de draad stevig vast te zetten bovenop. De sleutelring heb ik vervolgens aan dat lusje geschoven.

Knip een stukje van het groene rietje, knip 1 zijde schuin af, maak met je haaknaald een beetje een gaatje ergens in het witte gedeelte en steek het rietje erin met de schuine kant. 
Je kunt ook iets anders gebruiken om een “rietje” te maken of je laat het weg.

Het logo op het voorbeeld is door MartianCreations gemaakt met de Cricut.

Alternatief:
Haal het logo van Starbucks van internet, printen, knippen en plakken (of dat mooi wordt weet ik niet) .

Borduur met zwart garen 2 oogjes en een lachend mondje op, zoals ik heb gedaan.

Veel haakplezier!

Als je deze sleutelhanger hebt gemaakt en deze wil delen op social media,
doe dit dan onder vermelding van @martiancreations en @handmadebyestherNL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...